Nieuwsflits: corona-update 15 december

Nieuwsflits: corona-update 15 december

Nederland gaat vanaf dinsdag 15 december tot tenminste dinsdag 19 januari in de strengste lockdown tot nu toe.  Wat betreft het sporten zijn de regels ook weer aangescherpt en zijn we voor wat betreft atletiek in feite terug bij de situatie van begin november. Het voordeel nu is dat we als club hier al ervaring mee hebben opgedaan en dat zowel trainers als sporters de meer afstandelijke vorm van samen sporten al hebben ervaren en daarnaar handelen.

Kort samengevat is de situatie nu:

  • Voor kinderen tot 18 jaar gelden geen extra beperkingen met betrekking tot de sportbeoefening; zij mogen (alleen buiten) sporten in teamverband. Let op: jeugd vanaf 13 jaar mag na het trainen niet bij elkaar zijn met meer dan twee personen.
  • Groepstrainingen voor volwassenen zijn niet toegestaan, volwassenen sporten (alleen buiten) alleen of met zijn tweeën op minimaal 1,5 meter afstand.
  • Het gebouw inclusief kleedkamers, kantine en krachtruimte is gesloten, toiletten zijn tijdens trainingen wel toegankelijk. Leg dus geen spullen binnen. Binnen (toilet, materiaalhok) draagt iedereen vanaf 13 jaar een mondkapje.
  • Publiek (bijvoorbeeld ouders) bij de trainingen is niet toegestaan.

Uitgebreidere informatie vind je b.v. op de site van de Atletiekunie en van de Rijksoverheid.

We proberen nog steeds binnen deze regels en binnen de mogelijkheden van de individuele trainers onze leden zo goed mogelijk te begeleiden bij hun trainingen. Voor de jeugd onder de 18 jaar verandert er niet zo veel: die trainingen gaan door behalve b.v. ivm Kerstvakantie of feestdagen. Houdt daarvoor de email en de app-groepen in de gaten.

Voor volwassenen organiseren we geen groepstrainingen, maar we proberen wel zoveel mogelijk het individueel of in duo’s trainen te ondersteunen, b.v. door de accommodatie open te houden en te verlichten en door trainingen te bedenken. Een trainer mag aanwezig zijn op de trainingslocatie om de veiligheid te bewaken en om eventueel wat tips te geven, maar mag geen groepen aansturen of begeleiden. Het is dus belangrijk dat de sporters weten wat ze te doen staat tijdens een training en ook zelf (of als duo) dit mee bewaken door zelfstandig, zonder interactie met anderen, de eventuele training uit te voeren, inclusief warming up en cooling down.

Onze vele lopers raden we aan om zoveel mogelijk overdag te sporten, met maximaal één vast loopmaatje. Bij trainingen in duo’s kun je elkaar helpen met b.v. warming up ideeën of bij de uitvoering van het programma dat de trainer heeft voorgesteld.

Doe trainingen die niet persé op de atletiekbaan plaats hoeven te vinden elders (bos, weg, park). Zorg zoveel mogelijk voor een goede verdeling van de individuen/duo’s op de locatie en over de gehele dag/week.

Trainingsinstructies en coördinatie van trainingsmomenten voor volwassenen zal grotendeels via de diverse specifieke appgroepen lopen. Voor de technische trainingen (werpen, springen, sprinten, horden) voor volwassenen is dit best een uitdaging. Volg dus de aanwijzingen van de trainer goed op en bereid je voor op de training: zorg dat je weet wat je gaat doen en dat de trainer weet dat je komt.

Mocht je verder nog vragen of ideeën hebben, neem dan gerust contact op met je trainer of met de TC. We hopen dat iedereen fit door deze lockdown en Kerstperiode heen komt en dat we in het voorjaar weer meer samen kunnen doen.

Bestuur en TC Eindhoven Atletiek.

Geplaatst in Archief