Trainingsupdate

Trainingsupdate

Het weer opstarten van de diverse avond- en weekendloopgroepen is prima verlopen. Door het creatief kiezen van startlocaties en soms iets schuiven met begintijden lukt het om verdeeld over Eindhoven (en directe omgeving) voor alle lopers weer goede groepstrainingen te verzorgen. Bedankt aan alle leden, trainers en assistenten voor de inzet om dit mogelijk te maken.

Looptraining zaterdagochtend

Als voorbeeld: bij de looptraining op zaterdagochtend op de baan, van 9:30 tot 10:30, wordt het loopprogramma uitgevoerd in banen 1, 3, 5 en 7 waardoor er altijd voldoende afstand bewaard kan worden (en wordt) tussen de lopers, zelfs als dat er meer dan 50 zijn.

Joe Mann bostraining

Op zaterdagochtend zijn ook diverse groepen actief bij Joe Mann. Die hebben allemaal meerdere trainers en beginnen op verschillende tijden en startplekken zodat zowel bij het verzamelen voor de training als bij de training zelf afstand gehouden kan worden, zelfs bij een groepsfoto.

Veranderingen

In de organisatie van de training wijzigt deze week de startlokatie van de 10,5km/h groep, die nu nabij de 10km/h groep zal verzamelen bij het MMC, zie ook https://www.eindhovenatletiek.nl/trainingen/trainingsprogrammas-en-tijden/

Een jeugdtraining, hier nog met 1,5m protocol

Een verandering die in de afgelopen week al verlichting bracht voor de trainers is dat nu de jongeren onder de 19 jaar tijdens de training onderling geen 1,5m afstand meer hoeven te houden, wel tot oudere atleten en tot de trainers. Dat geeft wat verlichting bij het training geven.

Bij de jeugd hebben we veel belangstelling van potentieel nieuwe leden. We proberen die zo goed mogelijk op te vangen, zowel bij de pupillen als bij de junioren.

Uitdagingen

Na zo’n 6 weken trainen met het nieuwe 1,5m protocol blijkt dat de trainingen op het veld (springen en werpen) en — sinds de versoepeling voor 12-18 jarigen — zowel de pupillen- als de jeugdtrainingen het makkelijkst zijn, omdat daar alleen met afstand tot de trainers rekening gehouden hoeft te worden. Bij de pupillen is er daarnaast natuurlijk de uitdaging rond het ophalen en brengen, maar dat draait prima.

De grotere uitdagingen op de baan zijn de combinatie van verschillende loop- en sprintgroepen en de groepen met een mix van jongeren onder de 19 en volwassenen. Dat speelt vooral op dinsdag en zaterdag.

Bij de looptrainingen buiten de baan kan bij goede weersomstandigheden de drukte in de openbare ruimte (park, fietspaden, bos) een probleem vormen, maar tot nu toe hebben we daarover geen opmerkingen gehad. Hulde aan de trainers voor de goede planning.

Vervolgstappen

De wandeltrainers zijn inmiddels in overleg over het herstarten van hun trainingen. Dat zal spoedig gebeuren. Ook over de Racerunners wordt actief nagedacht. De uitdaging daar is b.v. de hulp die nodig kan zijn bij de transfer van rolstoel naar Racerunner-fiets en weer terug.

We proberen de populaire trainingsavonden op de baan (di, wo, do) zo te organiseren dat b.v. de 20:30 loopgroepen eerder kunnen beginnen met hun warming up, wat ook weer afhangt van hoe vroeg de eerdere groepen daarmee kunnen beginnen.

Kortom, we zijn goed op weg, maar blijven steeds evalueren en bijsturen zodat we zoveel mogelijk leden zo goed mogelijk kunnen bedienen met goede en veilige trainingen.

Geplaatst in Actueel, Nieuws, Nieuws jeugd, Nieuws prestatielopers, Nieuws pupillen, Nieuws recreanten, Nieuws wandelen, Nieuws wedstrijdatletiek, Trainingen